Diabetes Care 25:1522-1528, 2002
© 2002 by the American Diabetes Association, Inc.
Clinical Care/Education/Nutrition Original Article |
Effect of Wheat Bran on Glycemic Control and Risk Factors for Cardiovascular Disease in Type 2 Diabetes
David J. A. Jenkins, MD1,2,3,4,
Cyril W. C. Kendall, PHD1,3,
Livia S. A. Augustin, MSC1,3,
Margaret C. Martini, PHD5,
Mette Axelsen, PHD6,
Dorothea Faulkner, RD1,
Edward Vidgen, BSC1,3,
Tina Parker, RD1,
Herb Lau, MD7,8,
Philip W. Connelly, PHD2,9,10,
Jerome Teitel, MD7,8,
William Singer, MD2,
Arthur C. Vandenbroucke, PHD7,10,
Lawrence A. Leiter, MD1,2,3,4 and
Robert G. Josse, MD1,2,3,4
1 Clinical Nutrition and Risk Factor Modification Center, St. Michaels Hospital, Toronto, Ontario, Canada
2 Department of Medicine, Division of Endocrinology and Metabolism, St. Michaels Hospital, Toronto, Ontario, Canada
3 Department of Nutritional Sciences, Faculty of Medicine, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada
4 Department of Medicine, Faculty of Medicine, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada
5 Kraft Foods, Glenview, Illinois
6 Lundberg Laboratory for Diabetic Research, Department of Internal Medicine, Sahlgrenska University Hospital, Göteborg, Sweden
7 Department of Laboratory Medicine, Division of Clinical Biochemistry, St. Michaels Hospital, Toronto, Ontario, Canada
8 Department of Hematology, St. Michaels Hospital, Toronto, Ontario, Canada
9 Department of Biochemistry, Faculty of Medicine, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada
10 Department of Laboratory Medicine and Pathobiology, Faculty of Medicine, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada
OBJECTIVECohort studies indicate that cereal fiber reduces the risk of diabetes and coronary heart disease (CHD). Therefore, we assessed the effect of wheat bran on glycemic control and CHD risk factors in type 2 diabetes.
RESEARCH DESIGN AND METHODSA total of 23 subjects with type 2 diabetes (16 men and 7 postmenopausal women) completed two 3-month phases of a randomized crossover study. In the test phase, bread and breakfast cereals were provided as products high in cereal fiber (19 g/day additional cereal fiber). In the control phase, supplements were low in fiber (4 g/day additional cereal fiber).
RESULTSBetween the test and control treatments, no differences were seen in body weight, fasting blood glucose, HbA1c, serum lipids, apolipoproteins, blood pressure, serum uric acid, clotting factors, homocysteine, C-reactive protein, magnesium, calcium, iron, or ferritin. LDL oxidation in the test phase was higher than that seen in the control phase (12.1 ± 5.4%, P < 0.034). Of the subjects originally recruited, more dropped out of the study for health and food preference reasons from the control phase (16 subjects) than the test phase (11 subjects).
CONCLUSIONSHigh-fiber cereal foods did not improve conventional markers of glycemic control or risk factors for CHD in type 2 diabetes over 3 months. Possibly longer studies are required to demonstrate the benefits of cereal fiber. Alternatively, cereal fiber in the diet may be a marker for another component of whole grains that imparts health advantages or a healthy lifestyle.
Abbreviations: CHD, coronary heart disease NCEP, National Cholesterol Education Program

CiteULike Del.icio.us Digg Reddit Technorati What's this?
This article has been cited by other articles:

|
 |

|
 |
 
M. O. Weickert and A. F. H. Pfeiffer
Metabolic Effects of Dietary Fiber Consumption and Prevention of Diabetes
J. Nutr.,
March 1, 2008;
138(3):
439 - 442.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
H. I Katcher, R. S Legro, A. R Kunselman, P. J Gillies, L. M Demers, D. M Bagshaw, and P. M Kris-Etherton
The effects of a whole grain enriched hypocaloric diet on cardiovascular disease risk factors in men and women with metabolic syndrome
Am. J. Clinical Nutrition,
January 1, 2008;
87(1):
79 - 90.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
M. B. Schulze, M. Schulz, C. Heidemann, A. Schienkiewitz, K. Hoffmann, and H. Boeing
Fiber and Magnesium Intake and Incidence of Type 2 Diabetes: A Prospective Study and Meta-analysis
Arch Intern Med,
May 14, 2007;
167(9):
956 - 965.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
M. O. Weickert, M. Mohlig, C. Schofl, A. M. Arafat, B. Otto, H. Viehoff, C. Koebnick, A. Kohl, J. Spranger, and A. F.H. Pfeiffer
Cereal Fiber Improves Whole-Body Insulin Sensitivity in Overweight and Obese Women
Diabetes Care,
April 1, 2006;
29(4):
775 - 780.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
L. Qi, R. M. van Dam, S. Liu, M. Franz, C. Mantzoros, and F. B. Hu
Whole-Grain, Bran, and Cereal Fiber Intakes and Markers of Systemic Inflammation in Diabetic Women
Diabetes Care,
February 1, 2006;
29(2):
207 - 211.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
M. K Jensen, P. Koh-Banerjee, F. B Hu, M. Franz, L. Sampson, M. Gronbaek, and E. B Rimm
Intakes of whole grains, bran, and germ and the risk of coronary heart disease in men
Am. J. Clinical Nutrition,
December 1, 2004;
80(6):
1492 - 1499.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
P. Koh-Banerjee, M. Franz, L. Sampson, S. Liu, D. R Jacobs Jr, D. Spiegelman, W. Willett, and E. Rimm
Changes in whole-grain, bran, and cereal fiber consumption in relation to 8-y weight gain among men
Am. J. Clinical Nutrition,
November 1, 2004;
80(5):
1237 - 1245.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
R. P. Trevino, Z. Yin, A. Hernandez, D. E. Hale, O. A. Garcia, and C. Mobley
Impact of the Bienestar School-Based Diabetes Mellitus Prevention Program on Fasting Capillary Glucose Levels: A Randomized Controlled Trial
Arch Pediatr Adolesc Med,
September 1, 2004;
158(9):
911 - 917.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
M. B Schulze, S. Liu, E. B Rimm, J. E Manson, W. C Willett, and F. B Hu
Glycemic index, glycemic load, and dietary fiber intake and incidence of type 2 diabetes in younger and middle-aged women
Am. J. Clinical Nutrition,
August 1, 2004;
80(2):
348 - 356.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
P. Nestel, M. Cehun, and A. Chronopoulos
Effects of long-term consumption and single meals of chickpeas on plasma glucose, insulin, and triacylglycerol concentrations
Am. J. Clinical Nutrition,
March 1, 2004;
79(3):
390 - 395.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
J. W. Anderson, K. M. Randles, C. W. C. Kendall, and D. J. A. Jenkins
Carbohydrate and Fiber Recommendations for Individuals with Diabetes: A Quantitative Assessment and Meta-Analysis of the Evidence
J. Am. Coll. Nutr.,
February 1, 2004;
23(1):
5 - 17.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
D. E Kelley
Sugars and starch in the nutritional management of diabetes mellitus
Am. J. Clinical Nutrition,
October 1, 2003;
78(4):
858S - 864.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
D. J. Jenkins, C. W. Kendall, A. Marchie, A. L Jenkins, L. S. Augustin, D. S Ludwig, N. D Barnard, and J. W Anderson
Type 2 diabetes and the vegetarian diet
Am. J. Clinical Nutrition,
September 1, 2003;
78(3):
610S - 616.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
D. R. Jacobs Jr and L. M. Steffen
Wheat Bran, Whole Grain, and Food Synergy
Diabetes Care,
September 1, 2002;
25(9):
1652 - 1653.
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|
Copyright © 2002 by the American Diabetes Association.
|
|
| |
|